Danish Superliga

Din mening forbedrer oplevelsen på stadion

I øjeblikket kan du som fan af et af de 14 hold i Superligaen være med til at forbedre oplevelsen for dig selv og andre fans ved at deltage i den årlige tilskuerundersøgelse, SuperligaSurvey. Her kan du svare på spørgsmål om alt fra din oplevelse på stadion til dine ønsker til mad, drikke og merchandise.

Undersøgelsen giver et overordnet billede af tilskueroplevelsen i Superligaen, men det vigtigste formål er at give den enkelte klub et konkret indblik i, hvordan de kan forbedre oplevelsen for deres egne tilskuere. Hver klub får en rapport, hvor de kan se, hvad deres egne tilskuere har svaret – og i mange tilfælde fører det til nye tiltag og forbedringer. Så uanset hvem du holder med, er tilskuerundersøgelsen en mulighed for dig til at være med til at præge tilskueroplevelsen i din klub.

Konkurrence gør klubberne skarpere

Tilskuerundersøgelsen bliver i år gennemført for ottende gang. Oprindeligt blev den startet på baggrund af erfaringer fra Æresdivisionen i Holland, hvor man kunne se, at klubberne blev motiveret til at forbedre både store og små ting i forhold til deres tilskueroplevelse, når de i undersøgelsen kunne se, hvordan de blev rangeret i forhold til de øvrige klubber i ligaen. Hvis man sad i den kommercielle ledelse i Ajax, PSV eller Feyenoord, ville man straks søge at forbedre sig, hvis man lå uden for top tre på forskellige kommercielle parametre. Og sad man i en af de mindre klubber, var det meget tydeligt, hvor man skulle forbedre sig for at bide skeer med de store. Akkurat ligesom på det sportslige plan, så motiverer tydelig konkurrence også, når det gælder alt det udenom det sportslige.

Undersøgelsen består af en række tilbagevendende spørgsmål, der gør det muligt at vise udviklingen over tid for både ligaen som helhed og den enkelte klub. Derudover har der gennem årene været fokus på forskellige relevante og tidstypiske temaer, for eksempel klubbernes indsats på sociale medier - et område der var noget mere umodent for otte år siden. Man har også haft fokus på opfattelsen af Superligaens nye struktur, da den blev indført.

Kampoplevelsen bliver vurderet højt

Generelt har tilskuerne lige siden den første undersøgelse i 2012 bedømt den samlede oplevelse til kampene i Superligaen meget positivt. Men der har også været udvikling at spore over årene. Hvor den samlede tilskueroplevelse i 2012 blev bedømt til 72 (ud af 100), så var den i 2018 steget til 81. Udviklingen skyldes selvfølgelig ikke alene de årlige tilskuerundersøgelser, men de har uden tvivl været med til at inspirere klubberne til forbedringer år for år. Og der er ofte store forskelle fra klub til klub, så der er altid noget at stræbe efter for de fleste af klubberne. For eksempel inkluderede undersøgelsen i 2018 for første gang en måling af Net Promoter Score, der viser, hvor villige kunder er til at anbefale et produkt – i dette tilfælde en Superliga stadionoplevelse – til andre. De enkelte klubbers varierende resultater påviste fokus på både behovet for forbedringer, men i lige så høj grad fastholdelse af gode stadionoplevelser.

Tilskuerne føler sig trygge

Tilskuerundersøgelsen har desuden årligt taget temperaturen på tilskuernes oplevelse af tryghed i forbindelse med Superligakampene. Og resultaterne har hvert eneste år været opløftende. Gennem hele perioden har tilskuerne i Superligaen hvert år og på tværs af alle klubber givet udtryk for, at de føler sig trygge på stadion. Det har været meget få, der har følt sig utrygge – og det har som oftest skyldtes oplevelser uden for stadion.

 

 

Udgivet
10/05/2019